dissabte, 7 de setembre de 2013

L'estrès post-vacacional. Què en sabem?

 El nomenat ESTRÈS POST-VACACIONAL no és mes que un procés de readaptació que permet a les persones d'afrontar novament les obligacions i responsabilitats (socials, laborals i familiars) que suposa un retorn la la nostra vida habitual després d'un espai de temps més relaxat i de cert "descontrol".

 Aquesta nominació no és un terme científic, sinó que sorgeix de l'àmbit popular, especialment utilitzat per la premsa i els mitjans de comunicació a finals d'agost i primers de septembre. Bona prova d'aquesta afirmació és la varietat de noms amb que es nomena el nostre funcionament psicosocial en aquesta època de l'any: Síndrome post-vacacional o Depressió post-vacacional.

 Aquests tipus de nominacions o classificacions són un reflex de la nostra societat més actual, que te especial predilecció en classificar-ho gairebé tot, no fos que alguna cosa se'ns escapés de les mans!!

 L'estrès o deixa de ser un procés normal en les persones, ja que hem d'adaptarnos a les demandes ambientals (familia, feina, escoles, economia, relacions socials, ...)


 Aquests diferents processos de canvi solen provocar diferents reaccions a cada un de nosaltres:

     1.- Físiques:
                         Alteracions en el ritme de la respiració
                         Variacions de la tempreatura corporal
                         Increment de les pulsacions i ritme cardíac
     2.- Psíquiques i cognitives:
                         Relaxació atencional
                         Accel-leració del pensament
     3.- Conductuals:
                         Increment de les nostres funcions vitals
                         Iniciar nous recursos d'adaptació

 El problema sorgeix quan la intensitat de la demanda ambiental es fa molt gran o es manté constant en un espai llarg de temps. Això fa que els nostres recursos comencin a esgotar-se i anem notant aquella típica sensació de cansament generalitzat en molts dels àmbits del nostre dia a dia.

 Aleshores és quan apareixen els símptomes molestos del nomenat "estrès post-vacacional", i que moltes vegades podrem fer desaparèixer sencillament descansant.

  • Mal de cap
  • insomni
  • dolor muscular
  • manca d'atenció
  • ...
 A nivell estadístic s'ha comprobat que les dones solen patir aquests símptomes en major intensitat quantitat que els homes. Molt probablement incrementats pels canvis socio-econòmics que estem visquent en els darrers anys, on les dones han assumit uns rols que els comporta una major càrrega global per a elles:
  • Família (casa, fills, escola,...)
  • Parella
  • Professional
 Com podem evitar-ho/controlar-ho?
 Sent realistes i positius en el nostre tarannà diari, en defenitiva fent ús del sentit comú!!
  • Descansant i dormint les hores necessàries
  • Gestionant el nostre dia a dia
  • Fer activitat física
  • Llegir algun llibre
  • Treballar per prioritats, i no pas tot alhora
  • Gaudint de la nostra vida social i familiar
  • Deixar de pensar exclussivament en els prolemes
  • Corregint conductes negatives pròpies o de les persones del nostre entorn
  • Mantenir una adequada alimentació
  • Ocupant-nos en comptes de preocupar-nos